Codziennie mamy do czynienia z przedmiotami lakierowanymi. Samochody, meble, okna, naczynia. W najróżniejszych kolorach zachwycają gładką powierzchnią i pięknym blaskiem. Rzadko zastanawiamy się w jaki sposób uzyskiwane są takie efekty.
Metody malowania
W przemyśle stosuje się dwie metody malowania – malowanie na mokro i malowanie na sucho.
Malowanie na mokro to metoda tradycyjna wykorzystywana do malowania futryn, profili, karoserii samochodów.
Generalnie metoda ta polega na kilkukrotnym malowaniu elementu. Kolejne warstwy lakieru nakładane są w krótkich odstępach czasu, kiedy poprzednia warstwa jest jeszcze trochę wilgotna. Farba nanoszona jest natryskiem pneumatycznym lub hydrodynamicznym. Warunkiem dobrego malowania jest odpowiednie przygotowanie powierzchni. Musi być ona odtłuszczona i idealnie czysta, tylko wtedy farba będzie trwale przylegała do podłoża. Po nałożeniu lakieru elementy podlegają suszeniu samoistnemu lub wymuszonemu (np. ciepłe powietrze). W ten sposób lakier utwardza się i uzyskuje ostateczne właściwości.
Malowanie proszkowe to nowoczesna technologia lakierowania. Stosowana jest przede wszystkim rynien, grzejników, regałów sklepowych, artykułów sportowych, gospodarstwa domowego.
Malowanie proszkowe polega na nałożeniu farby w postaci proszku przy pomocy natrysku elektrostatycznego lub elektrokinetycznego. Pomalowane elementy poddawane są procesowi utwardzenia w specjalnych piecach. Pod wpływem działania wysokiej temperatury proszek ulega stopnieniu i polimeryzacji. Uzyskana w ten sposób powłoka jest niezwykle twarda, odporna na działanie czynników zewnętrznych. Podobnie jak przy malowaniu na mokro powierzchnie muszą być idealnie czyste.
Niestety po pewnym czasie piękny fabryczny lakier traci swój połysk, ulega zarysowaniom. Do jego renowacji niezbędna jest pasta polerska. Cały zabieg jest pracochłonny, ale przynosi bardzo dobre efekty.